زیباشناسی نشانه های سماع عارفان در نگارگری ایران و ترکیه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده مهرنوش گودرزی
- استاد راهنما اشرف السادات موسوی لر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
زیبایی شناسی نشانه های سماع دراویش در نگارگری ایران وترکیه بحث محوری و کلیدی این مستند است صوفیان همواره اعتقاد داشتند که حقایق عرفانی را تنها به زبان رمز و اشاره می توان بیان نمود و حرکات و سکناتشان همواره با اشارات رمزی و نشانه ای همراه بوده است. در این پژوهش تلاش شده است تا به بررسی و تحلیل نشانه های سماع عارفان در نگاره هایی از ایران و ترکیه بپردازیم تا فهم تازه ای از این رویکرد زیباشناختی عارفانه ارائه گردد، که هندسه ساختاری این پژوهش بر آن مبتنی است و پاسخ تفصیلی به این پرسش موجز است: کاربرد اشارات رمزی و نشانه ها ی صوفیان در سماع اشاره به چیزی دارد؟ در همین راستا این مستند که به روش اسنادی ،کتابخانه ای و قسمت عمده آن بر مبنای توصیفی ، تحلیلی استوار است در چهار فصل ارائه شده است.1- در فصل اول با توجه به چارچوبهای نظری تحقیق به بررسی تاریخچه سماع ، نظریات و آراء اندیشمندان در ارتباط با موضوع سماع پرداخته می شود ، فصل دوم جلوه های زیبایی شناسی نشانه های سماع عارفان درهفت بخش مورد بررسی قرار می گیرد، فصل سوم به بررسی و توصیف هشت نگاره از ایران و دو نگاره از ترکیه بر اساس مفاهیم عرفان و تصوف و همچنین با توجه به هفت جلو? متفاوت نشانه ای و زیبایی شناختی مورد نظر در فصل دوم پرداخته می شود تا مشخص شود نگارگران تا چه حدی قادر و علاقه مند بودند سماع و رمزها و نشانه های آن را تصویر کنند. و فصل چهارم به جمع بندی و یافته های تحقیق اشاره گردیده است. در پایان می توان چنین گفت : صوفیان حقایق عرفانی را تنها به زبان محرمی ، یعنی زبان رمز و نشانه بیان می کنند و عقل را از ادراک آن عاجز می بینند و از اینرو در مراسم سماع ناگزیر به زبان رمز بیان می شود زیرا جز بدان زبان تعبیر پذیر نیست. در پایان اشاره به این نکته بسیار مهم است که تمامی هنرها از جمله سماع با نشانه ها ی خود در آینه عرفان و مکتب جمال به دنبال یک چیز هستند ؛ عشق. اما وسایل و ابزاری که به کار می بندند متفاوت است .
منابع مشابه
از سماع تا رؤیت (سماع قرآن از نگاه عارفان)
سماع در اصطلاح به شنیدن، سرور، دستافشانی و پایکوبی صوفیان گفته میشود. این حالات درظاهر به غنا نزدیک است و بههمیندلیل، موضوع سماع موجب اختلافنظر فقها و اهلحدیث با عارفان شده است. علما، برپایه دستهای از احادیث، سماع را حرام دانستهاند و عارفان با استناد به قرآن و شمار دیگری از احادیث، آن را جایز شمردهاند. عارفان، اساس سماع را بر احوال درونی و تجارب عرفانی مستمع نهادهاند، نه صرفاً بر مسمو...
متن کاململاحظاتی دربارۀ زیباشناسی نگارگری اسلامی
نوشتههای فراوانی دربارۀ نگارگری ایرانی در دست است که عموماً برای تبیین زیباشناسی این هنر به آموزههای عرفانی و بهویژه عالم خیال یا عالم مثال استناد کردهاند. برخی از مهمترین نظریهپردازان این حوزه (کربن، بورکهارت، شووان، نصر و رینگنبِرگ) با تکیه بر آراء ابن عربی کوشیدهاند ثابت کنند که زیباشناسیِ نگارگری ایرانی برخاسته از آموزۀ عرفانی «عالم خیال» است. مسئلۀ محوری این مقاله مبتنی است بر اینکه ...
متن کاملزیباشناسی فرش های روستایی ایران
Iranian rural carpets are an important resource for studying the rural art and culture of Iran. They are also the most important area for staging the talents of, especially, rural girls and women. The common aspects of visual elements bespeak the prevailing spirit in these works under the influence of interaction with nature and lessons learned thereby. Also the availability of materials in the...
متن کاملنشانه - انسان شناسی دیداری جایگاه سریر در نگارگری ایرانی
نگارگری ایران از دیرباز یکی از مستندات تاریخی فرهنگ و تمدن کهن سرزمین ایران بوده و تصاویر آن سرشار از نمادها و نشانههای فرهنگی است که از نوع جهان بینی و ارزشهای دوران خود خبر میدهند. از اینرو تحلیل معنایی این نشانههای تصویری یکی از راههای بازیابی و درک بهتر طرز فکر و سبک زندگی یک سرزمین و همچنین کاربرد و ارزشهای نشانهای و فرهنگی ابژهها در دوران گذشته آن فرهنگ و همچنین پیگیری روند تغییر ...
متن کاململاحظاتی انتقادی دربارۀ زیباشناسی عرفانی، بررسی موردی نگارگری ایرانی
نوشته های فراوانی درباره نگارگری ایرانی در دست است که عموماً برای تبیین زیباشناسی این هنر به آموزه های عرفانی و به ویژه عالم خیال یا عالم مثال استناد کرده اند. برخی از مهم ترین نظریه پردازان این حوزه (کربن، بورکهارت، شوؤان، نصر و رینگن برِگ) با تکیه بر آراء ابن عربی کوشیده اند ثابت کنند که زیباشناسیِ نگارگری ایرانی برخاسته از آموزه عرفانی «عالم خیال » است. مسأله محوری این مقاله مبتنی است بر این که...
متن کاملنشانه شناسی آئین سماع در مکتب مولوی
نشانه شناسی لایه ای رویکردی نظری است در تحلیل متن که می توتند در حوزه مطالعاتی نشانه شناسی کاربردی بسیار کار آمد باشد و به تحلیل متن در دل شبکه ای از لایه های دخیل می پردازد.متنی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است آئین سماع در مکتب مولوی می باشد که وجه تمایز این مکتب از دیگر سلسله های متصوفه است.که در این پژوهش پس از شرح آداب این آئین عوامل موثر در آن با استفاده از نشانه شناسی لایه ای به...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023